داستان اسباب بازی ها
خیلیا هستن که علاقهای به انیمیشن ندارن و وقتی هم برای دیدن انیمیشنها نمیذارن؛ ولی حتی این آدما هم وقتی انیمیشن داستان اسباب بازی رو میبینن، ازش لذن میبرن و قبول دارن که این فیلم، یه اثر فوقالعاده قوی و جذابه. حالا شما تصور کن کسایی که به دنیای انیمیشن علاقه دارن و کارای بزرگ و موفق دنیا رو دنبال میکنن، چه نظری در مورد این فیلم دارن! این گروه دیگه رسما گریبان میدرن واسه داستان اسباب بازی و طرفدار پروپاقرص این فیلم خفن و جذاب هستن. اگه شما هم جزو دستهی دوم هستین و جزو عاشقان داستان اسباب بازی بهحساب میاین، حتما براتون جالبه که بدونین داستان تولد این انیمیشن چیه و چطور شد که داستان اسباب بازی، وارد دنیای قشنگ و جذاب انیمیشن شد. البته میدونید که اکشن فیگور اسباب بازی نیست دیگه؟
ماجرای تولد داستان اسباب بازی، خیلی جالبه و به 26 سال پیش یعنی سال 1995 برمیگرده! این انیمیشن، محصول استودیو پیکسار هستش و تو لیست موفقترین محصولات این کمپانی هم وارد شده. انیمیشن 81 دقیقهای داستان اسباب بازی، اولین انیمیشن تاریخ بود که با تکنولوژی کامپیوتری ساخته شد و بهخاطر همین هم کیفیت فوقالعادهی داشت و توش حسابی به جزئیات توجه شده بود. همین توجه به جزئیات و کیفیت بالا، در کنار داستان جذاب، دو تا از مهمترین دلایلی بودن که باعث شدن این انیمیشن موفق بشه و تو کل دنیا بترکونه.
کارگردان داستان اسباب بازی، یه آقایی به اسم جان لسهتر (John Lasseter) هستش که سرگذشت خیلی جالبی هم داره. قضیه از این قراره که آقای جان لسهتر، یکی از انیماتورهای دیزنی بوده و با این کمپانی بزرگ همکاری میکرده. یه روز، با کلی ذوق و شوق، یکی از ایدههاش رو برای مدیرای دیزنی میبره ولی ایدهاش رد میشه! حالا ردشدن ایده بهکنار، مدیرای دیزنی علاوه بر اینکه ایدهی لسهتر رو رد میکنن و میزنن تو ذوقش، اخراجش هم میکنن تا کلکسیون اتفاقای بد این انیماتور باهوش و خلاق رو حسابی تکمیل کنن؛ ولی خب جان لسهتر کسی نبود که کوتاه بیاد و به این زودیا دلسرد بشه!
بعد از اینکه جان از دیزنی اخراج میشه، میره با کمپانی لوکاس فیلم که یهجورایی کمپانی پدر پیکسار بوده، صحبت میکنه و قرار میشه که اونجا شروع بهکار کنه. سال 1986، استیو جابز و اپل میان پیکسار رو میخرن و بعد از اون، لسهتر بهصورت رسمی کارمند کمپانی پیکسار میشه. دو سال بعد، یعنی توی سال 1988، جان لسهتر یه انیمیشن به اسم «اسباب بازی تین» میسازه که باعث میشه تا توجه دیزنی بهش جلب بشه و بره دنبالش که آقا حالا ما یه خبطی کردیم، تو بیا بزرگی کن و برگرد دیزنی! ولی جان این پیشنهاد رو قبول نمیکنه و به همکاریش با پیکسار ادامه میده؛ البته خب این ردکردن پیشنها دیزنی بخاطر کینه شتری لسهتر نبودهها! خود جان یه جا گفته که اونموقع با خودش اینطوری فکر کرده که اگه برگرده به دیزنی یه کارگردان میشه ولی اگه بمونه توی پیکسار، تاریخساز میشه! و خب مسلما لسهتر تاریخسازشدن رو انتخاب میکنه.
بعد از اینکه لسهتر پیشنها دیزنی برای برگشتن به این کمپانی رو رد میکنه، دیزنی به فکر میافته که چیکار کنه تا هم جان لسهتر به همکاریش با پیکسار ادامه بده و هم دیزنی بتونه از نبوغ و خلاقیت این آدم استفاده بکنه؟ و بالاخره تصمیم میگیره که یه قرارداد همکاری با پیکسار امضا بکنه و ساخت انیمیشنی که میخواد رو بسپاره به پیکسار. نتیجهی این قرارداد توی سال 1995 منتشر میشه و اولین فیلم پیکسار و کل تاریخ انیمیشن که کاملا با تکنولوژی کامپیوتری ساخته شده بود و 27 تا انیماتور هم توش کار میکردن، میره رو پردهی سینماها و حسابی هم گردوخاک میکنه.